Arī Eiropas tirgu tas uzskatīja par nozīmīgu, pretstatā pārējiem autobūvētājiem. Jaunais valdes priekšsēdētājs Roberts J. Ītons (Robert J. Eaton) dod rīkojumu radīt modernas "cab-forward" koncepcijas platformu. Sākumā izveidoja sēriju LX kurā bez modeļa Concorde ietilpa arī kompānijas apakšnodaļu līdzinieki Dodge Intrepid un Eagle Vision. Vēlāk uz šīs platformas pagarinātās versijas ražoja flagmani LHS jeb New Yorker un no 1998. gada - 300M. Modeļi savstarpēji atšķiras ar eksterjera/interjera noformējumu un aprīkojuma līmeni. Intrepid hierarhijā ieņem vietu aiz Concorde un pēc gabarītiem atbilst pilnizmēra (Large Car) mašīnām ASV jeb F klasei Eiropā. Gandrīz 5,2 m garais un 1,9 m platais laineris ar 520 l bagāžnieku pilnīgi noteikti piesaista uzmanību. Aerodinamisks siluets ar it kā uzpūstu, uz priekšu izvirzītu salona daļu, kura plūdeni pāriet motora pārsegā. Ferrari stila priekšgals iespaidu tikai pastiprina. Konstrukcijā izmantoti gareniski novietoti V6 motori ar 24 vārstiem, priekšējā piedziņa, neatkarīga visu riteņu piekare, disku bremzes ar ABS un gaisa drošības spilveni vadītājam un pasažierim.

1998. gadā Intrepid tika atsvaidzināts (face - lift), ko nekļūdīgi var pamanīt pēc pārmaiņām mašīnas priekšdaļā un aizmugurē. Modeli ražoja četrās bāzes komplektācijās - SE / ES / SXT un R/T. Vienkāršāko SE aprīkoja ar 2,7 l V6 24 vārstu 200 ZS motoru, četrpakāpju automātisko ātrumkārbu, 2 gaisa drošības spilveniem, velūra salona apdari, magnetolu, kruīza kontroli, elektropiedziņas logiem, spoguļiem un gaisa kondicionieri, ABS pēc pasūtījuma. Izpildījumā ES jau iegūstam 3,2 l V6 24v 225 ZS (no 2002.g. tikai 3,5 l 24v 232 ZS) motoru, ABS, 16 vai 17½'' riteņu diskus, 4 pakāpju automātisko kārbu (vai AutoStick ar manuālas slēgšanas iespēju). TOP versijām SXT un R/T: 3,5 l 24v 237 ZS (R/T 242 ZS) motors, ādas salona apdare, bortdators ar infodispleju, klimatkontrole, CD, ABS + vilkmes kontrole un sānu drošības spilveni. No 2001. g. var pasūtīt arī dalāmu-nolaižamu aizmugures sēdekļa atzveltni. Sākot ar 2003. gadu, 3,5 l motoru forsē līdz 250 ZS. R/T aprīkoja ar sēdinātu balstiekārtu, lai uzlabotu mašīnas vadāmību un samazinātu sānsveres.

Kas īsti liek izvēlēties amerikāni, un ar ko jārēķinās?
Pirmkārt, Eiropā dzīvojošam cilvēkam tā ir iespēja izcelties un demonstrēt savu atšķirību. Vai esat pieķēruši sevi, atskatoties pat uz necilu un aplupušu, taču ar kaut ko piesaistošu auto? Atceros, kā gadumijā, stāvot sastrēgumā uz Salu tilta, nespēju acis atraut no viena 60. gadu Cadillac. Balts, ar milzīgiem liektiem panorāmas stikliem, lidmašīnu astēm aizmugurē un konusveida piltuvēm bremžu uguņu vietā. Protams, dizains mūsdienās nav tik ekstravagants, bet tomēr ar rozīnīti. Otrkārt līdzvērtīgas ietilpības, aprīkojuma un izlaiduma gada auto no Eiropas maksā ievērojami dārgāk un ražotāju, kuri ko tādu var likt pretim ir maz.

Interjerā - bez pieticības!
Visi, kam vienmēr automašīnā ir par maz vietas, Intrepid nebeigs vien slavēt. Lielie un mīkstie sēdekļu dīvāni ir ērti un arī labi slāpē piekares nedzēstās vibrācijas. Aizmugurē ir trīs pilnvērtīgas vietas, kurās pat 100 kg vīri var sēdēt bez grūstīšanās. Savukārt augumā raženajiem - galvas nedursies griestos. Daži mīnusi: priekšā pasažieriem virs 185 cm ir nepietiekams sēdekļa atbalsts stilbiem. Ērti izvietot pēdas traucē šaurā niša pie grīdas. Arī pie stūres ergonomiski pareizi iekārtoties lielajiem nesanāks. Toties griesti ir tiešām augsti, sēdi kaut hūtē. Mērinstrumentu panelis, kloķi un pogas izvietoti racionāli, tāpat kā elkoņbalsts starp sēdekļiem. Audiotehniku gan vajadzēs dot speciālistiem, jo amerikānis tver nepāra frekvences.
Gaitā mašīna ir klusa, motors tikpat kā nedzirdams. Uz sliktāka ceļa seguma un bruģa var dzirdēt riteņu dunoņu, mazliet skrapst kāds panelītis, taču kopumā - pārsteidzoši labi! Stūre ir viegla vadāmībā visos režīmos, kas pie lielākiem ātrumiem neļauj īsti precīzi izjust 0 punktu. Pilsēta nebūs īpaši draudzīga vide priekš Intrepida noparkošanas, apgriešanās diametra (12,2 m) un paaugstinātās, nepārskatāmās aizmugures dēļ.

Lielmotors un pieticīga apetīte. Vai reāli?
Nospiežot akseleratora pedāli kick-down režīmā, mašīna paātrinās plūdeni, it kā vienā stiepienā, netraucējot pasažieru labsajūtai. Bagāžnieks - liels un pliks. Šeit nav lādīšu, kravas sietu, āķu, cilpu vai gumijas espanderu. Viena liela ala, turklāt ar augstu bortu. Vāku aizverot jāsecina, ka nav cilpu vai nišu aiz kurām pieķerties. Naktī nepatīkami pārsteigs vājās gaismas. Jaudīgāku spuldžu likšana nelīdzēs, jo to radīto karstumu optika netur. Ne mazāk apbēdina mazais 130 mm klīrenss, kas ziemā var izraisīt šļūkšanu uz vēdera. Vidējais degvielas patēriņš ir ~ 12 l/100 km. Ziemas apstākļos pilsētā tas var sasniegt 15 - 16 l/100 km. Šosejas režīmā, nepārsniedzot 100 km/h, tie būs ~ 9 l/100 km. Benzīntankus jāapmeklē bieži, jo degvielas bākas ietilpība - 64 l.

Motori ir izgatavoti pilnībā no alumīnija sakausējuma, ar amerikāņiem neraksturīgi augstu saspiešanas pakāpi (9,7 - 9,9) un apgriezienu ierobežotāju pie 6800 apgr./min. 2,7 l motoram ir divas sadales vārpstas ar ķēdes piedziņu, bet 3,2 l un 3,5 l motoriem viena vārpsta ar zobsiksnu. Darbībā tie ir klusi un labi izsvaroti. Eļļa jāmaina ik pa 5000 jūdzēm (8000 km). Rūpīgi jāseko līdzi dzesēšanas sistēmas temperatūrai! Pārkarsēšana var bēdīgi beigties ar kapitālo remontu. Dzesēšanas sistēmas tīrība skar arī ātrumkārbu, jo tās eļļas radiators iemontēts galvenajā. Ātrumkārbas visos režīmos slēdzas bez rāvieniem un pauzēm. Nelielas neērtības var sagādāt tas, ka ceturtais ātrums ieslēdzas tikai pie ~ 65 km/h, kas pilsētā jau ir pārkāpums. Bieži iznāk braukt trešajā robā, ar palielinātiem motora apgriezieniem un attiecīgi lielāku degvielas patēriņu. Ātrumkārbā jālieto tikai ATF minerāleļļa, un tā pilnībā jānomaina kopā ar kārbas filtru ik pēc 55 000 - 60 000 km, ko vairums lietotāju nedara. Rezultātā, visbiežāk sabojājas elektronika, kas nepieļauj ātrumu slēgšanos uz augšu. Šādos gadījumos jāapmeklē serviss. Pēc ātrumkārbu speciālistu - SIA RAAP - atzinuma, Intrepid ir labas kārbas,ar resursu līdz pat 250 000 - 300 000 km. Jauna ātrumkārba maksā ~ Ls 1800, bet šādu kārbu kapitālais remonts var izmaksāt no 350 līdz 800 latiem. Motoru konstrukcija (borta dators, plastmasas kolektors u.c.) ļauj uzstādīt kvalitatīvu gāzes iekārtu tikai ar inžektoriesmidzināšanu, kura ar uzstādīšanu izmaksās Ls 750 – 790. Savukārt daži auto servisi nelabprāt ņem remontēt automobiļus, kuriem ir problēmas ar dzinēja darbību, ja spēkrats ir aprīkots ar gāzes sistēmu.

Piekare un profesionālās viltības.
Balstiekārtā vārīgākais ir priekšējais tilts. Stabilizatora atsaites uz mūsu bēdīgajiem ceļiem kalpo 5000 - 7000 km, apakšējie plaukti ar lodbalstiem ~ 50 000 - 60 000 km. Tikpat vidēji iztur amortizatori. Stabilizatora atbalstagumijas kalpo ~ 30000 km. Tilts aizmugurē ir mazāk prasīgs, un tur visbiežāk ieēdas savirzi regulējošās sviras. Ķīlējoši bremžu cilindrīši ātri apēd diskus un to izkustināšana nedod rezultātus - jāmaina. Bremžu kluči vidēji kalpo 30 000 km. Elektronikai un elektropievadiem netīk mitrums un reta braukšana. Gadās, ka pēc ilgākas stāvēšanas, mašīna atsakās darboties. Izrādās borta datoram vajadzīga pārlādēšana - t. i., akumulatora + spailes noņemšana uz kādu brīdi un uzlikšana atpakaļ. Nereti nestrādā elektropiedziņa logiem, spoguļiem un centrālā atslēga. Akumulators izvietots priekšējā bampera labajā stūrī un, lai tiktu klāt, jāņem nost ritenis. Servisos reizēm māna ar spuldzīšu maiņu lukturos: it kā jāņemot nost bamperi, lai tiktu klāt luktura korpusam. Izrādās - izskrūvējot divas pagaras vertikālas skrūves, lukturis demontējams apkalpošanai. Ja virsbūve (nav cinkota) korozijai pretojas pienācīgi, tad izpūtējs bieži vien šajā cīņā padodas, īpaši tā pēdējā daļa. Mašīnā pietiekami daudz detaļu nav metriskajā sistēmā, kas apgrūtina pakalpojumu saņemšanu jebkurā servisā. Tāpat arī detaļas, kuras nav uz vietas, būs jāpasūta un jāgaida aptuveni nedēļu. Taču vairums rezerves daļu specializētajos amerikāņu auto veikalos ir pieejamas uz vietas.
Un tomēr, ja patīk, tad Intrepid jāņem ciet!

Māris Dzelzgalvis
Raksta publicētājs - ikmēneša informatīvais izdevums autovadītājiem "Auto Info"

***************************************************************