Pirms vairāk kā 30 gadiem Chrysler jau plūca laurus ar auto, kam bija dots indekss "300". Izmantojot jau labi pazīstamo LH bāzi, tika radīts auto, kuram vajadzēja vienlaikus parādīties gan Amerikas, gan Eiropas tirgū. Kā vēlāk zobojās autožurnālisti, Chrysler inženieri esot atpakaļgaitā iebraukuši sienā ar Concorde, un rezultātā radās 300M. Ja tā ieskatās, tad sava taisnība tur ir - lai iekļautos paredzētajos 5 metros, aizmugures daļa ir nepierasti stāva ar asiem stūriem. Tautā uzreiz iegājās iesauka - "piecītis"- tā garums ir 5025 mm. Tomēr šis modelis ļoti ātri iekaroja abu kontinentu tirgu un drīz vien pamatīgi iedragāja gan Concorde, gan LHS pozīcijas. Atšķirības abu auto konstrukcijā ir, bet vairāk vizuālas nekā tehniskas. Eiropas versijai ir cietāks ritošās daļas regulējums un cita priekšējā optika. Aizmugures lukturi jau abiem variantiem ir vienādi - ar dzelteniem pagriezienu rādītāju stikliņiem. Toties eiropiešiem sākotnēji netiek piedāvāts 3,5 l motors, tāpēc jāiztiek vien ar 2,7.

Salons
Salons izveidots atbilstoši amerikāņu gaumei - āda, ērti sēdekļi un ļoti daudz vietas kājām. Vienīgi ātrumpārslēgs var likties neierastā vietā. Šeit tas novietots uz vidējā tuneļa nevis pie stūres. Eleganti izskatās mēraparātu panelis ar antīka stila ciparnīcām, kas tumsā spīd ar patīkamu zaļganu nokrāsu. Audiosistēma Infinity II Spatial ImagingTM ar 360W jaudu un 11 skaļruņiem vispār komentārus neprasa. Dīvaini tikai, ka sēdekļu apsilde nav iekļauta standarta komplektācijā. Ja teiktu, ka ar šo auto braukt ir patīkami, tas nozīmē nepateikt neko. Lai gan automātiskā kārba ar autostick režīmu tomēr ir diezgan kūtra un ilgdomājoša, tomēr braukšana pa pilsētu un arī ārpus tās sagādā baudu. Ja nepieciešams, tad var arī braukt diezgan sportiskā stilā, bet tad jārēķinās ar jūtamu degvielas patēriņa pieaugumu. Normāli braucot, patēriņš nepārsniedz 14 l/100km pilsētas režīmā. Ziemā ļoti efektīva ir traction control sistēma. Kā jūtamāku trūkumu var minēt sliktu redzamību, braucot atpakaļgaitā – augstais bagāžnieka vāks un šaurais logs ierobežo redzamību. Varētu vēlēties arī mazāk lētas plastmasas detaļas salonā un labāku skaņas izolāciju pret ārējiem trokšņiem.

Virsbūve
Visumā virsbūve ir labi aizsargāta pret rūsu, taču ir redzēti eksemplāri ar pamatīgiem rūsas pleķiem motora pārsega stūros. Jāpievērš uzmanība durvju blīvgumijai, elektriskajiem logu pacēlājiem un centrālās atslēgas darbībai. Logu stikli ziemā bieži iesalst, un tad mēģinājums tos atvērt parasti beidzas ar stiklu fiksējošās plastmasas nolūšanu - pēc teorijas būtu jāmaina stikls komplektā ar šo plastmasu, bet vietējie meistari jau ir atraduši veidu, kā to saremontēt. Pēc remonta gan neiesaka virināt logu, kamēr nav uzsilis salons. Centrālās atslēgas izpildmehānisms arī mēdz sagādāt pārsteigumus - salūzt plastmasas reduktora bloks, kas mainās tikai komplektā ar motoriņu. Noteikti pārbaudiet klimatkontroles darbību, citādi ziemā var gadīties, ka siltumu salonā nesagaidīt - biežāk vainīgs ir vadības bloks, kuram reizēm pietiek "izskalot" smadzenes un viss atkal kārtībā. Bagāžas nodalījuma tilpums ir pietiekami iespaidīgs, tikai - ja nāksies pasniegties līdz tā tālākajam stūrim, jūs riskējat sasmērēt drēbes pret aizmugures buferi.

Ritošā daļa
Kā jau tika rakstīts agrāk, LH sērijas modeļiem ritošā daļa nesagādā galvassāpes un ir diezgan izturīga. Grabošas stabilizatora atsaites, brīvgājiens stūres mehānismā - pazīstamas kaites visai LH sērijai un arī Voyager/Caravan miniveniem. Ļoti ieteicams zem motora palikt aizsarg-pannu. Apmēram Ls 70 pasargās priekšējo piekari un motora karteri no mehāniskiem bojājumiem sliktos ceļa apstākļos. Dažkārt klīrenss vēl samazinās un priekšējie riteņi ieņem sportiska sagāzuma izskatu - te pie vainas parasti ir amortizatoru augšējie atbalsta plaukti. Pie bremzēm arī jāpierod - it kā spiežot nekas nenotiek un tad notiek, bet pēkšņi!

Motors
Abi motori ir diezgan izturīgi, bet katrs ar saviem niķiem. 2,7 litru motoram mēdz grabēt ķēde, kuras kalpošanas laiks ir apm. 150 000km. Zems eļļas līmenis ātri vien noved pie sadales vārpstu maiņas un galvu remonta kopumā. 3,5 litru motoram zobsiksna kalpo apm. 100 000km, un nomainot to, ieteicams mainīt arī ūdenssūkni un spriegotāju rullīšus. Abiem motoriem bīstama ir pārkaršana, tāpēc ieteicams vasarā biežāk ieskatīties temperatūras rādītājā. Aizķēries termostats (apm. Ls 7 vērtībā) var izcirst pamatīgu robu jūsu ģimenes budžetā. Noteikti nav ieteicams pildīt degvielu apšaubāmās uzpildes stacijās vai no spainīša. Degvielas sūknim šāda attieksme nepatiks. Degvielas patēriņa ziņā atšķirība ir maza. Var arī uzstādīt gāzes iekārtu, bet tikai ar tiešās iesmidzināšanas sistēmu (Ls 650–900). Tas saistīts ar to, ka ieplūdes kolektors ir izgatavots no plastmasas un ar parasto gāzes iekārtu to var sabojāt.

Ātrumkārba
Ja tiek laikus mainīta eļļa un filtrs, tad šīs kārbas problēmas nerada līdz pat 250 000km vai pat vēl ilgāk. Mums zināms kāds 300M, kura nobraukums jau ir 310 000km, bet nopietni defekti vēl nav bijuši - vienkārši tam ir kārtīgs saimnieks.

Visā visumā Chrysler 300M ir sevi pierādījis kā labs auto, un tāpēc tā cena turas pietiekami augstu arī pēc vairākiem gadiem. Sugas brāļiem no LH sērijas tā ir krietni zemāka. Nekas šajā pasaulē nav perfekts, bet, ja jūs vēlaties atšķirties no citiem un iegūt maksimālas ērtības par labāku cenu - 300M ir tieši tas, kas jums vajadzīgs - lielus robus jūsu naudas makā netaisīs, bet par sīkumiem jau jebkurš auto kādreiz atgādina.

Dins Ziemelis, Krists Melnis
www.uscars.lv

***************************************************************
Apskati visus pieejamos modeļus ATLASa auto placī un izvēlies savējo!