Jeep Cherokee XJ pirmsākumi meklējami jau 1984. gadā, kad šo modeli sāka ražot kompānija AMC. 1986. gadā to nopērk Chrysler un, pēc nelielas modernizācijas ceļu sāk mums labi pazīstamais Jeep Cherokee.



Jeep Cherokee dzinēju gamma un aprīkojums
Lai vadītu Jeep Cherokee, nevajag Arnolda Švarcenegera bicepsus, jo stūres pastiprinātājs nodrošina tik vieglu vadāmību, ka tā ir vadāma pat ar viena pirksta piepūli. Amerikas tirgum tika piedāvātas 3 benzīna dzinēju versijas: 2.5l un 4.0l litru čuguna rindenieki. Īsu brīdi Jeep Cherokee tika aprīkoti arī ar 2.8l sešu cilindru V veida dzinēju ar karburatoru. Šis dzinējs tika noņemts no ražošanas, jo bieži sagādāja tehniskas problēmas.

Eiropas tirgum bija pieejami arī modeļi ar dīzeļdzinējiem - sākumā, 1991. gadā, Renault 2.1 litru, bet no 1995. gada itāļu VM 2.5 litru. Benzīna versijas komplektējās ar 5 pakāpju mehānisko ātrumkārbu vai 3 un 4 ātrumu "automātiem", bet dīzeļi tikai ar mehāniskajām. Visi modeļi aprīkoti ar mehāniski pārslēdzamu sadales kārbu, lai gan ASV ļoti bieži var sastapt aizmugures piedziņas modifikācijas un trīsdurvju variantus. Uz to bāzes neilgu laiku tika ražots vieglais kravas pikaps Jeep Comanche. Salona aprīkojums tīri amerikāniskā stilā - plastmasa ar koka imitāciju, hromēti slēdži, ērti sēdekļi ar daudzām regulēšanas iespējām. Aizmugures sēdeklī arī pietiekami daudz vietas pat 3 pasažieriem. Bagāžnieka vāks tika izgatavots no stiklašķiedras - svara ziņā netika iegūts gandrīz nekas, bet tika atrisināta mūžīgā rūsas problēma. Visbāgātīgākais aprīkojums ar ādas salonu, kvalitatīvu audiosistēmu un citiem sīkumiem bija Limited versijām. Kādu brīdi ASV tās tirgojās zem nosaukuma Jeep Wagoneer ar hromētu priekšējo resti un koka imitācijas uzlikām uz sāniem.

Šie auto ļoti ātri ieguva milzīgu popularitāti gandrīz visā pasaulē ar savu vienkāršo konstrukciju un ļoti izturīgajiem dzinējiem. Arī automātiskajām ātrumkārbām nav novērotas nekādas būtiskas problēmas.

Aldis Sāmītis, SIA Amerikas auto direktors, vaļasprieks - apvidus braukšana ar Jeep Cherokee: "Jeep automātisko kārbu var tikai "nokaut", bet mehāniskajām kārbām problēmas parādās tikai Eiropas komplektācijai ar dīzeļdzinēju, jo tās nebija paredzētas Jeep Cherokee. ASV ražotajām mehāniskajām kārbām nav nekādu problēmu, ja auto ir tehniskā kārtībā un darbojas sajūgs. Mehānisko kārbu sacīkstēs "nokāvu" Lādogā tikai sajūga problēmas dēļ. Bet arī bez sajūga kārba izturēja visu sacensību, un vēl ieguvu otro vietu. Labot gan pēc tam to nebija vērts. Pašreizējā kārba iet jau septiņus gadus. Mainīju viņai tikai sinhronizatorus... Ar savu "kaujas zirgu" pa gaisu lidoti neskaitāmi desmiti metru, forsētas upes tā, ka sānu spoguļi sāk stumt ūdeni, braukts pa purviem, 50 grādu nogāzēm - sāniski. Un atpakaļgaitā veidojot "čūskiņu". Labākais auto bezceļam, medniekiem un zvejniekiem, kā arī cilvēkam, kura darba vajadzībām ir nepieciešams spēkrats ekspluatācijai grūti izbraucamos apstākļos. Lēts ekspluatācijā!"

Cherokee niķīši
Ir dzirdētas negatīvas atsauksmes par mehāniskajām kārbām un sajūgiem, defektiem priekšējos tiltos, bet visā visumā daudzi šo auto īpašnieki nemaz negrib tik viegli šķirties no saviem uzticamajiem "zirdziņiem".
1997. gadā tika veikts pamatīgs uzlabojumu komplekts un auto ieguva jaunu priekšējās daļas noformējumu, buferus un aizmugurējos lukturus. ASV variantā priekšējie lukturi tika veidoti bezspuldžu variantā, kas gan ir ne visai iecienīts, jo, ja izdeg kāds no kvēldiegiem, tad jāmaina visa optika. Cena ASV tādam lukturim ir Ls11. Latvijā vienkāršāk to nomainīt uz Eiropas optiku, kas maksā ap Ls22 ar H4 spuldzi un iebūvētu gabarīta spuldzīti. Jeep Cherokee ir iespējams arī labi sagatavot bezceļu sacensībām. Pieejams plašs speciālu rezerves daļu klāsts šādiem gadījumiem. Kā labāko piemēru Latvijā varētu minēt SIA Amerikas auto īpašnieka Alda Sāmīša rallijreidiem sagatavoto Cherokee, ar kuru viņš ir izcīnījis daudz vērā ņemamu panākumu Latvijas čempionātos un Krievijas purvos - Lādogā.

Kā raksturīgākie defekti būtu jāpiemin ventilatora viskosajūga "nāve", kas, lēni braucot, veicina dzinēja pārkaršanu. Kardāna krustiņiem arī nepatīk, ja izgriež līdz galam stūri un gāzē ar pilnu sparu.
Šad tad startera bloķēšanas slēdzis, kas apvienots ar atpakaļgaitas gaismas slēdzi, var radīt problēmas. Jāpievērš uzmanība kārbas dzesēšanas un bremžu cauruļu maģistrālēm, lai korozija nemēģina ielaist savus rudos "zobus". Eļļas noplūde gar vārstu vāka un kartera blīvēm - blīves ir jāmaina, jo sakalst, vecums tomēr liek sevi manīt. Defekti tiltu reduktoros rodas, ja brauc pa ūdeni un nemaina transmisijas eļļu. Tiltu ventilācija, pa kuru tiltā var iekļūt ūdens, jāievada salonā un tad var braukt bez bēdu.
Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee 1993.-1998. g.
Jeep Grand Cherokee auto tirgū parādījās 1993. gadā kā Cherokee "lielais brālis" un bija vairāk paredzēts kā ģimenes auto, nevis kā bezceļnieks. Sava agresīvā izskata un iespaidīgo izmēru dēļ, tas kļuva sevišķi populārs arī kriminālo aprindu pārstāvju vidū. Šis auto skaitījās prestižas klases arī starp turīgiem cilvēkiem. ASV mājsaimnieces arī ir iemīļojušas šo auto ērtību, dizaina un drošības dēļ. No dzinējiem tiek piedāvāti gan labi pazīstamais 4 litru sešinieks, gan krietni jaudīgākais 5.2 litru V8 agregāts, kas pilsētas režīmā asākam braucējam spēj apēst visus 20 litrus degvielas uz 100 kilometriem, bet ir ļoti dinamisks un īsti piemērots grandam. 1997.-1998. gada modeļos var sastapt arī 5.9 litru dzinēju. ASV tirgum tiek piedāvāta gan pilnpiedziņa, gan arī tikai aizmugures piedziņa. Priekšējā tiltā tiek izmantotas pusasis ar CV joint, kas ļauj gāzēt arī ar sagrieztu stūri, un nav krustiņiem raksturīgā krakšķa, veicot šādu manevru. Pieejams bagātīgs papildaprīkojums bezceļiem, ļoti stabils, neskatoties uz it kā peldošo gaitu. Līdz 1995. gadam bija problēmas ar tiltiem un ātrumkārbām, bet turpmākajiem modeļiem šī konstrukcija tika izmainīta. Neskatoties uz diezgan stingro ritošo daļu, Grand Cherokee tomēr piemīt amerikāņu auto raksturīgā "peldošā" gaita, kas sevišķi izpaužas ceļa līkumos. Jāatzīmē, ka, aprīkojot Grand Cherokee ar Rancho amortizatoriem, auto kļūs krietni vien cietāks.

Eiropas Grand Cherokee versijā piekare ir nedaudz stingrāka. Salona aprīkojums, kā vienmēr, pietiekami bagātīgs. Aizmugures sēdekli var transformēt pa daļām attiecībā 1:2, tomēr sēdēšana tajā nav diez cik ērta, zemā muguras atbalsta un vidējās daļas pacēluma dēļ. Automātiskās ātrumkārbas ir diezgan izturīgas un nekādas galvassāpes parasti nesagādā, ja tiek veikta noteiktā apkope ik pēc 30 000 km.

Transmisiju spektrs
Grand Cherokee bija pieejams ar gandrīz visiem iespējamiem piedziņas veidiem, kurus var atpazīt pēc sadales kārbas slēdžu pozīcijām. Ja šī pārslēdzēja nav, tātad tā ir aizmugures piedziņas versija. Ja pārslēdzējam ir pozīcijas 2H-4part time-N-4LO, tad uzstādīta Command Track sadales kārba bez starpasu diferenciāļa un priekšējo tiltu var pieslēgt tikai uz mīksta vai slidena seguma. Pārslēgs ar piecām pozīcijām (2WD-4WDPart time-4WDFull time-N-4LO) apzīmē Select-Track sadales kārbu, kurai ir ar roku bloķējams starpasu diferenciālis. Šī kārba ļauj darīt visu, ko vien sirds vēlas, tikai žēl, ka tā tika uzstādīta 6 cilindru versijām uz pasūtījuma. Pārējām divām sadales kārbām ir trīs pozīcijas (4all time-N-4LO). Tās ir Quadra-Track kārbas un atšķiras tikai ar viskosajūga izvietojumu. NV249 kārbai tas tika uzstādīts starpasu diferenciālī kā pašbloķējošs mehānisms un tika lietots versijām ar 4.0 un 5.2 litru motoriem līdz 1995. gadam. NV2490D kārbai viskosajūgs tiek uzstādīts starpasu deferenciāļa vietā un vajadzības gadījumā automātiski pieslēdz priekšējo tiltu, bet režīmā 4LO pilnīgi saslēdz abus tiltus. Tādu kārbu uzstāda kopš 1996. gada visām motoru versijām.

Vājākie punkti
Grand Cherokee nav daudz vājo punktu, bet dažiem jāpievērš pastiprināta uzmanība. Vājākā vieta ir NV249 sadales kārbas viskosajūgs. Strauja, agresīva braukšana un nevienāds spiediens riepās vai dažādas riepas priekšā un aizmugurē, šo mezglu ātri vien sabojā un tas kļūst par monolītu konstrukciju un sāk ietekmēt visu pārējo mezglu darbību. Tiltos mēdz parādīties pusasu brīvgājieni, stipru triecienu rezultātā var ieliekties tiltu sijas, problēmas noregulēt priekšējo riteņu sagāzumu. Bremžu sistēma ir kopumā laba, tai defektu nav vairāk kā jebkuram citam automobilim. Rokas bremze jālieto regulāri, jo automātiskā transmisija P režīmā negarantē šī, diezgan smagā, auto noturēšanu slīpumā un, izņemot no šī režīma, var salūzt fiksatori. Bieži rodas elektriskas problēmas dažādos savienojumos, kas atrodas zem automašīnas grīdas, kā rezultātā atsaka kārbas automātika un citi mezgli. Toties kopumā auto ir labs un labās rokās tas kalpo ļoti ilgi. Pirms šī auto pirkšanas gan būtu ieteicams to parādīt speciālistiem, jo tikai tie noteiks, vai jūs ar konkrēto auto brauksiet vai mocīsieties. Nevienam jau nav zināms, pa kādiem bezceļiem iepriekšējais saimnieks ar auto braucis.

Dins Ziemelis
www.uscars.lv

Raksta publicētājs - ikmēneša informatīvais izdevums autovadītājiem "Auto Info", Jūlijs/augusts 2005, Nr.104

***************************************************************
Arī turpmāk ATLAS MOTORS web lapā varēsi iepazīties ar citu amerikāņu plusiem, mīnusiem un iegādes iespējām. Mēs dodam Jums iespēju izvēlēties labāko!

Apskati visus amerikāņu spēkratus ATLASa auto placī un izvēlies savējo!