Buick Royaum – GM glābējs
Uzmetot aci 2005. gada izlaiduma Chevrolet Omega, kas ir paredzēts Brazīlijas tirgum un 2005. gada Buick Royaum, kurš tiek virzīts Ķīnā, nenāk prātā neviens cits vārds kā "lieliski un grezni". Buick Royaum ir nogludinātas, skaidras dizaina līnijas un interjers, pilnīgi pretēji jebkuram iepriekšējam modelim, kurš ir nēsājis Deivida Dunbara Buika vārdu. Šo abu modeļu interjers izstaro perfektāko Eiropas vai Japānas modeļu kvalitāti. Tiklīdz uzmet aci iepriekšējiem modeļiem – Buick Regal, Buick Park Avenue un Buick Allure, sašutumā gribās iekliegties: kādēļ šiem modeļiem, kas tiek tirgoti Ziemeļamerikas tirgū, nevar būt tikpat lielisks dizains kā Royaum?

Chevy Impala interjers, vēl viens negatīvs piemērs, kaut arī šis tas ir uzlabots no vecā modeļa, auto visos parametros zaudē Chevrolet Omega.
Rodas sajūta, ka General Motors ar Buick Allure grib nolaist vidējo Buick pircēju vecumu uz leju un pozicionēt to vairāk kā "vectēva brendu". Kamdēļ tā, nav saprotams. Daudz labāks variants būtu sapulcēt darbinieku komandu, kas strādāja pie izskatīgā Royaum, lai realizētu arī turpmākos Buick projektus Ziemeļamerikas tirgum.

Kā nelielu bonusu var minēt drīzumā gaidāmo Buick Lucerne, kura nosaukums un eksterjers ir diezgan pievilcīgs. Nezin kāpēc starp Ziemeļamerikas tirgus autoražotājiem pastāv viedoklis, ka dizains, kurš piesaista pircējus Eiropas un Āzijas tirgū, nebūs pieņemams pašmājās. Ja tiešām tā būtu taisnība, kāpēc šo autoražotāju imports plaukst un zeļ? Lielais 3nieks ir tiktāl zaudējis savas pozīcijas pašmāju tirgū, ka Ziemeļamerikā importa auto dīleru ir vairāk nekā pašmāju.

Nav saprotams GM lēmums neražot Eiropas tirgū tik veiksmīgo Opel Vectra arī Ziemeļamerikas tirgum. Tā vietā viņi paņem pievilcīgu auto, transplantē to uz kravas auto platformas un nodēvē to par Malibu. Tas ir spējīgs auto, taču grūti būtu to nosaukt par spilgta dizaina paraugu.

Ford bezgaumībā seko GM
Arī Ford kompānija sirga ar līdzīgu fobiju 90-ajos gados, kad paņēma spējīgo un labā dizainā ieturēto Eiropas tirgus Ford Mondeo, un iznīcināja tā grezno dizainu un izveidoja Ford Contour un Mercury Mystique. Daudzreiz vienkāršāk un labāk būtu bijis importēt Mondeo un homoloģēt to Ziemeļamerikas standartiem.

Varbūt tās ir tikai ilūzijas, taču šķiet, ka kanādiešu gaume un attieksmes aizvien vairāk sāk līdzināties eiropiešiem (kaut vai, ja salīdzinām pieaugošo manuālo ātrumkārbu lietotāju skaitu attiecībā pret ASV). Bieži vien, apskatot amerikanizētās Eiropas modeļu versijas, atliek vien nobrīnīties: kāpēc viņi cenšas salabot to, kas nemaz nav bijis salauzts?

Auto – bezpersonisks dzelzsgabals vai kas vairāk?
Jaunajam Chrysler 300C, kas ir izpelnījies atzinību un dažādas godalgas no auto speciālistu, vislielāko kritiķu un galvenais – pircēju puses, nevarēja vienkārši veidot analogu Eiropas versijai, kura šajā gadījumā, bija galvenokārt iepriekšējās paaudzes Mercedes E-klase. Chrysler 300C pārdošanas apjomi Kanādā sasniedz jau gandrīz 14 000 automašīnas. Savukārt Ford Mustang ir kļuvis par pārdotāko sporta auto Kanādā 2004. gadā – par spīti tam, ka pārdošanā tika laists tikai 16. novembrī. Šī sporta auto pārdoto vienību skaits sasniedz 10 000. No tā visa varam secināt, ka automašīnas, kas iedvesmo vai rada lieliskas izjūtas dažiem, sasniedz augstākus tirdzniecības apjomus un dod lielāku ieguldījumu brendam nekā automobiļi, kuri tiek pozicionēti kā piemēroti masām – lielākajai daļai sabiedrības.

Šeit būs atbilde – kāpēc? Automašīna, kura neatšķiras no citām, nerada nekādus nepārvaramus argumentus, kādēļ būtu jāizvēlas tieši šī automašīna nevis cita. Vai pircējs izvēlēsies Ford Taurus vai Chevy Impala ir atkarīgs no lojalitātes brendam, dīleru pārdošanas prasmes un, protams, automašīnas dizaina. Var tikai iztēloties, kur tagad būtu Ford vai Chevy, ja viens no automobiļiem ar savu pievilcību liktu pircējam saprast: tev viņa vienkārši ir vajadzīga! Līdzīgi ir ar jauno Mustang 2005 – dīleriem pat nevajag nopūlēties, lai cilvēki šo auto pirktu. Tieši otrādi – pircēji no jaunā Mustang nevar ne acis atraut.

Lojalitāte brendam ir kļuvusi gandrīz vai par pagātni. Tikai neliela daļa cilvēku ir gatava samierināties ar kaut kādā ziņā (cena, kvalitāte, izskats utt.) nepievilcīgāku produktu tikai tāpēc, ka viņu senči izmantoja šīs preču zīmes pakalpojumus. Un dīleru pārdotprasme ir efektīva tikai tad, ja produkts var "atvilināt pircēju līdz durvīm".

Visbeidzot, nonākam pie jautājuma: ja Buick ar labiem rezultātiem var pārdot savu modeli Royaum Ķīnā un Chevy Omega Brazīlijā, kāpēc kompānija nevar tirgot šīs lieliskās automašīnas arī Ziemeļamerikā? Ja pašmāju autoražotāji grib izlauzties no peļņu graujošā cikla, viņiem nepieciešams lielisks dizains!

Kā to ir teicis Nissan prezidents Karloss Gozns, par strauji izplatījušos "parazītu" bezpersonisku auto veidolā: "Cilvēki neiegādājas mūsu darījumus. Viņi pērk automašīnas!"

Kelly Taylor
CanWest News Service
The Gazette (Montreal) 2005
http://autos.canada.com