vīrišķīgs dizains, labs motors, izturīga piekare, komfortabls salons, liels bagāžas nodalījums - viss kopā veicināja milzīgus pārdošanas apjomus, un Explorer drīz kļuva par vispārdotāko Sport Utility Vechicle. Explorer tika piedāvāts divās versijās - trīsdurvju un piecdurvju. Motors gan tikai viens - 4 litru sešu cilindru agregāts. Ātrumkārbas - standartā 4 ātrumu automātiskā un kā opcija 5 ātrumu japāņu ražojuma mehāniskā. Arī piedziņas vedi tikai divi - pilnpiedziņa vai tikai aizmugures piedziņa. Kā papildu opcija tika piedāvāts pašbloķējošais diferenciālis LSD aizmugures tiltam. Standarta aprīkojumā: kondicionieris, stūres pastiprinātājs, elektropakete, kruīzkontrole (APK), velūra salons, magnetola ar 6 skaļruņiem. Kopumā bija pieejamas četras komplektācijas - Sport (trīsdurvju versija), XLT (bāzes komplektācija), Eddie-Bauer (ādas salons, elektrosēdekļi ar cietības maiņu, plasmasas uzlikas uz sāniem), Limited (Eddie-Bauer + drošības spilveni, visas disku bremzes un JBL mūzikas centrs ar CD).

Explorer vājie punkti
Explorer bija rāmja konstrukcija, atkarīgā piekare, divpusējas darbības gāzes amortizatori, elektroniskais priekšējā tilta pievads. Kopumā Explorer bija ļoti izdevies auto, taču drīz vien parādījās arī vājās puses modeļiem, kurus izgatavoja līdz 1994. gadam. Vājākā vieta izrādījās priekšējā tilta ieslēgšanas mehānisms, kurš parasti bojājās vadītāja vainas dēļ. Explorer nav starpasu diferenciāļa, un šā iemesla dēļ pilnu piedziņu drīkstēja ieslēgt tikai uz slidenas (ledus, sniegs vai dubļi) virsmas. Pagriezienos slodzes izmaiņu dēļ lūza pievads, un auto palika tikai aizmugures piedziņa. Vēlākajos modeļos šis defekts tika novērsts. Būtiskas konstruktīvas izmaiņas sākās no 1995. gada. Šo modeļu paaudzi ražoja līdz 2001. gadam. Ja iepriekšējam modelim bija divi priekšējo riteņu gultņi uz katras ass, kuri bija noblīvēti ar blīvslēgu, tad tagad tie tika aizstāti ar vienu ass rumbu. Šāda moderni-zācija pagarināja gultņu dzīvi, bet arī sadārdzināja remontu. Aptaujājot dažus Explorer Latvijas lietotājus, vairums atzīst, ka problēmas esot bijušas ar manuālo ātrumkārbu, bet savukārt automātisko ātrumkārbu īpašnieki nekad neesot “izbaudījuši” problēmas ar šo agregātu. Ņemot vērā degvielas cenu, vairākiem Explorer spēkratiem ir uzstādītas autogāzes iekārtas. Gāzes vidējais patēriņš pilsētā svārstās no 15-17l.

Bezceļnieks vai pilsētas džips?
Explorer klupšanas akmens ir salīdzinoši zemais klīrenss. Neskatoties uz to, Explorer saglabāja līderpozīcijas vidējās klases apvidnieku segmentā un drīz Eiropā parādījās Ford Explorer Euro, kurš atšķīrās ar priekšējo lukturu formu, nedaudz uzforsētu dzinēju, pastiprinātu ritošo daļu un paaugstinātu klīrensu līdz 185 mm. Ar 1995. gadu tika veikti ievērojami uzlabojumi gan tehniskā, gan vizuālā ziņā un nākamais modelis turpināja labākās Explorer tradīcijas. Tagad bija pieejami jau divi motori un divas jaunas sadales kārbas. 5,0 litru V8 dzinējs komplektējās ar Borg Warner 44-05AWD Full Time sadales kārbu, kura nodrošināja pastāvīgu pilnpiedziņu abiem tiltiem un automātisku starpasu bloķēšanu ar viskomuftas palīdzību. Šai sadales kārbai nav pazeminātie pārnesumi un piespiedu pilnpiedziņas atlēgšana, un tā nav paredzēta ekspluatācijai smagos apstākļos. 4.0 litru 6 cilindru versijā tika uzstādīta Borg Warner 44-05 Control Track sadales kārba. Normālos apstākļos pastāvīgi pieslēgts ir tikai aizmugures tilts, bet priekšējais tilts elektroniski pieslēdzas tikai nepieciešamības gadījumā. Šai sadales kārbai ir arī LOW režīms, bet nav starpasu diferenciāļa. Bezceļu braukšanas mīļotāji gan saviem auto mainīja šīs sadales kārbas uz speciālām, ar visiem iespējamajiem režīmiem. 1998. gadā Fords sāka piedāvāt 4.0 SOHC dzinēju ar piecpakāpju automātisko pārnesumu kārbu, taču vienlaikus varēja iegādāties Explorer arī ar veco 4.0 dzinēju, kurš bija aprīkots ar četrpakāpju automātisko pārnesumu kārbu.

Ford Explorer Latvijā
Kā laikrakstam atzina aptaujātie Explorer īpašnieki, tad viņu spēkrati kalpo uzticami un visas nepieciešamās rezerves daļas var nopirkt Rīgā.
Vidējā lietota Explorer cena Latvijā 1993.-1994. gada izlaiduma spēkratiem, atkarībā no tehniskā stāvokļa, ir ~2800 līdz 4000 eiro. Savukārt 1995. - 2000. gada izlaiduma modeļi Latvijā pieejami no ~3800 līdz 8000 eiro.

Dins Ziemelis
www.uscars.lv

Raksta publicētājs - ikmēneša informatīvais izdevums autovadītājiem "Auto Info", Jūnijs 2005, Nr.103

***************************************************************

Apskati visus amerikāņu spēkratus ATLASa auto placī un izvēlies savējo!