1983. gadā Amerikā aizsākās paaugstinātas ietilpības vieglo automašīnu (t.s. minivanu) ražošana, kas atvēra jaunu lapaspusi autobūves vēsturē. Šādi projekti jau aizsākās pagājušā gadsimta 70-to gadu beigās (projekts T-115) un beidzot DODGE inženieri noriskēja sākt šādu ģimenes auto sērijveida ražošanu. Pateicoties 7-vietīgam, ātri transformējamam salonam, atbīdāmām sānu durvīm un nelieliem ārējiem izmēriem, šie minivani ļoti ātri iekaroja tik jauno un vēl neapgūto tirgus nišu. Līdz šim Amerikā populārāki bija full-size ģimenes auto CHEVROLET VAN, DODGE RAM un FORD ECONOLINE. Eiropā francūži steigšus sāka gatavot savu versiju – RENAULT ESPACE. Sarosījās pat japāņi ar MITSUBIHSI SPACE WAGON. DODGE CARAVAN bija pieejams standarta un pagarinātās (GRAND) versijās ar dažādiem motoriem un ātrumkārbām. Nedaudz pamainot ārējo izskatu un ritošo daļu 1990. gadā un, atverot montāžas konveijeru Austrijā, pirmās versijas minivanus ražoja līdz pat 1995. gada vidum, kad parādījās pilnīgi no jauna izstrādāts DODGE CARAVAN automobilis.

Pa šiem gadiem Eiropā jau bija parādījušies vairāki konkurenti, it sevišķi FORD WINDSTAR, kas 1994. gada nogalē vienlaicīgi parādījās kā ASV, tā Eiropā. Tas lika inženieriem pielikt maksimāli daudz pūļu, lai radītu kaut ko pilnīgi jaunu un atšķirīgu. Jaunākās paaudzes DODGE CARAVAN ir ieguvis pilnīgi jaunu ārējo izskatu, salona iekārtojumu un apdari, jaunas konstrukcijas ritošo daļu. Motoru izvēle ir palikusi gandrīz nemainīga, jo šeit uzsvars tika vairāk likts uz pārbaudītām vērtībām. Amerikas tirgum tika piedāvāti 2,4 litru 4 cilindru DOHC (pieejams gan ar mehānisko, gan ar automātisko kārbu), 3,0 litru V6 Mitsubishi agregāts un divi paša Chrysler motori ar 3,3 un 3,8 litru tilpumu. Visi V6 motori tiek komplektēti ar automātiskajām ātrumkārbām. Uz Eiropas versijas Chrysler Voyager vēl ir pieejams 2,5 litru itāļu VM turbodīzelis, kurš tika komplektēts tikai ar 5-pakāpju mehānisko ātrumkārbu.

Apaļīgās ārējās formas un veiksmīgi izvēlētās proporcijas vairāk atgādina Eiropas automobili nevis amerikāņu šoseju kreiseri. Jaunais modelis ir saņēmis vēl vienu patīkamu uzlabojumu – tagad atbīdamās sānu durvis ir abās pusēs. Vadītāja vieta kļuvusi daudz ērtāka un plašāka, vairāk variantu salona transformācijai. Lai pārvērstu šo auto no pasažieru par kravas auto, diviem pieaugušajiem pilnīgi pietiek ar vienu minūti, lai izceltu visus salona sēdekļus bez jebkādas skrūvēšanas. Jāsaka gan , ka vienatnē tas process aizņem daudz vairāk laika, jo sēdekļu svars ir diezgan ievērojams, neskatoties uz sliedēm, kas atvieglo pārvietošanu pa grīdu. Pēdējos gados Latvijā šie auto visvairāk tiek importēti no ASV un Kanādas, nedaudz CHRYSLER VOYAGER variantu tiek importēti no Eiropas valstīm. Cenu starpība ar citu ražotāju minivaniem liek aizvien vairāk ģimenēm izvēlēties tieši amerikāņu versijas, jo par to cenu, attiecībā pret auto vecumu un aprīkojumu, no Eiropas ražotājiem izvēles iespēju gandrīz nav. Neskatoties uz ļoti daudzām priekšrocībām, DODGE CARAVAN ir arī vairāki trūkumi un tehnoloģiskas nepilnības kurām būtu ieteicams pievērst uzmanību, pērkot šādu auto. Kā visas sērijas topmodelis, tiek ražots CHRYSLER TOWN&CONTRY, kas ir vislabāk aprīkotā DODGE GRAND CARAVAN versija.

Kam būtu jāpievērš uzmanība, pērkot DODGE CARAVAN?

1. Virsbūve
Nav nekāds noslēpums, ka liela daļa DODGE CARAVAN tiek ievesti avarējuši, iepirkti Amerikas izsolēs. Tāpēc pirms pirkšanas ieteicams pārbaudīt, kā veras visas durvis, it sevišķi sānu bīdāmās. Virsbūve ir cinkota, tādēļ rūsa var parādīties tikai tajās vietās, kur ticis veikts nekvalitatīvs remonts. Izbraucot pa nelīdzenu ceļu var grabēt salona plastmasas paneļi, kas liecina par paviršu to montāžu.

2. Elektroiekārta
Biežāk sastopamie elektroiekārtas defekti ir apkures sistēmas ventilatora dažu režīmu "pazušana", logu tīrītāju patvaļīga ieslēgšanās, ātrumkārbas vadības bloka un devēju defekti, saulē izbalējuši un kļuvuši necaurspīdīgi priekšējie lukturi. Bieži vien nestrādā kruīza kontroles vadības pogas uz stūres un skaņas signāls – tam par iemeslu ir spirālveida šinas plīsums, kas atrodas zem stūres un var tikt sabojāta nepareizas montāžas rezultātā (parasti tas notiek, ja demontē izsprāgušu air bag spilvenu). Jauna, šī mezgla cena ir ap Ls 45. DODGE CARAVAN elektroiekārtā vairākās vietās ir izmantots "mainīgās masas" princips, kā rezultātā viens un tas pats vads var pildīt vairākas funkcijas – bieži kaut kas var pazust vai lieki uzrasties pēc signalizācijas uzstādīšanas, ja tas nav noticis profesionālā servisā.

3. Dzinējs un ātrumkārbas
Pērkot šo auto nelolojiet cerības par ekonomisku auto, ja izvēle kritusi uz 2,4 litru 150 Zs motoru. Starpība benzīna patēriņā ar daudz lielākiem motoriem nav tik liela – tikai līdz 1,5 l/100km. Motora gurdenums visvairāk izpaudīsies, braucot ar pilnu salonu un vēl mēģinot kādu apdzīt uz trases. 3,0 V6 150 Zs Mitsubishi motors jau ir daudz labāks, bet ir dzirdētas diezgan sliktas atsauksmes no autoservisiem, pie kam šī versija komplektējas ar 3-pakāpju automātisko ātrumkārbu, kas nav sevišķi ekonomisks variants. Abi lielākie motori – 3,3 un 3,8 tiek uskatīti par vislabākajiem, tikai tie ir ļoti jūtīgi pret nepareizām motoreļļam. Ieteicamas ir MOPAR oriģinālās minerāleļļas vai sintētiskās – jebkurš eļļas spiediena kritums var izraisīt "eļļas badu" galvās un tam sekojošu pasmagu remontu. Tā kā sadales vārpstai ir ķēdes pievads, tas problēmas neradīs – drīzāk kādu nepatīkamu troksni var gaidīt no dzensiksnas spriegotājgultņiem. Ātrumkārbu darbībai jābūt vienmērīgai, bez raustīšanās un vibrācijas. Ja arī tomēr jāveic ātrumkārbas remonts, tad tas var izmaksāt līdz pat Ls 500. Ik pēc 30t km jāveic ātrumkārbas eļļas maiņa kopā ar filtru.

4. Ritošā daļa
Vājākās vietas ir priekšējie lodbalsti un stūres sviras. Mēdz tecēt eļļa no stūres mehānisma. Ejot tehnisko apskati, parasti norāda uz brīvkustību stūres mehānismā, bet tā ir "labdabīga", jo pie ieslēgta motora tā izzūd. Uzmanība jāpievērš arī priekšējo (AWD versijām arī aizmugurējo) riteņu gultņiem. Priekšējais pusrāmis, uz kura balstās visi agregāti ir no alumīnija, tādēļ ieteicams uzmanīties no uz ceļa guļošiem akmeņiem un lieliem izcēlumiem – ar metinājuma šuvēm nevar iziet tehnisko apskati, bet jauns pusrāmis izmaksās ~ Ls 800.

Tomēr, neskatoties uz iepriekš aprakstītajiem trūkumiem, DODGE CARAVAN būs uzticams ģimenes auto gan ikdienā, gan tūrisma braucienos. Aptuvenais degvielas patēriņš ir no 9,5 līdz 15 l/100km. Pilsētā var būt pat krietni vairāk, ja grib sacensties uzrāvienā ar kādu citu auto. Arī gāzes piekritēji var uzelpot – visi motori labi pacieš gāzes iekārtas un salonā gāzes smaka nav jūtama, jo balons tiek novietots zem grīdas, rezerves riteņa vietā, bet plānais rezerves ritenis mierīgi palien zem aizmugures sēdekļa. Gāzes iekārtas cenas šiem auto svārstās no Ls 350 līdz Ls 430.

Dins Ziemelis
www.uscars.lv

Raksta publicētājs - ikmēneša informatīvais izdevums autovadītājiem "Auto Info", Aprīlis 2005, Nr.101

***************************************************************
p.s. Arī turpmāk ATLAS MOTORS web lapā varēsi iepazīties ar citu amerikāņu plusiem, mīnusiem un iegādes iespējām. Mēs dodam Jums iespēju izvēlēties labāko!

Apskati minivenu piedāvājumu ATLASa auto placī un izvēlies pats savu ģimenes vāģīti!