Džūlija Blūita reiz stingri sev nozvērēja, ka viņai nekad nebūs minivena. “Es uzaugu un tiku vadāta kravas furgonā ar koka paneli, tas bija tik pazemojoši” stāstīja 34 gadus vecā Blūita no Lovlendas. “Es zvērēju, ka nekad nebraukšu ar mūsdienu ekvivalentu tai automašīnai.”

Bet pārītis bērnu ir pietiekams arguments, lai lēmums tiktu krasi mainīts. Šovasar, kādu laiciņu atpakaļ, viņa un viņas vīrs piedalījās Minivenu vasaras spēlēs, kas bija daļa no “DaimlerChrysler” veicināšanas pasākumiem, kuru mērķis ir panākt, lai sabiedrība atbrīvojas no stereotipa par minivena vecmodīgo tēlu. Viens no sacensību veidiem bija pēc iespējas ātrāk piekraut minivenu ar dažādiem veikala atribūtiem un produktiem.

Viena minivenu priekšrocība šomēnes tika īpaši izcelta jaunajā valsts ceļu satiksmes negadījumu statistikā. Pagājušajā gadā tika reģistrēti 11,2 nāves gadījumi uz katriem 100000 reģistrēto minivenu, atsaucoties uz NHTSA (National Safety Highway Traffic Safety Administration). Salīdzinājumā ar miniveniem, tika reģistrēti 16,42 nāves gadījumi uz katriem 100000 reģistrētajiem džipiem (SUV - sport utility vehicle), 15,17 - pikapiem un 14,85 - vieglajām pasažieru automašīnām.

Tomēr jāņem vērā vēl viena nianse – drošības aģentūra atsevišķi nešķiro minivenus un 12 vai 15 vietīgos pasažieru busiņus, kuriem bieži vien ir radušās problēmas ar stabilitāti uz ceļa. “Manuprāt, statistikas dati būtu vēl iepriecinošāki, ja miniveni tiktu dalīti atsevišķā kategorijā,” komentēja Ceļu satiksmes drošības aģentūras pārstāvis Rejs Taisons.

Dizains ir galvenais iemesls, kāpēc miniveni daudzreiz retāk nekā citi transporta līdzekļi iekļūst smagos ceļu satiksmes negadījumos. Ar minivenu braukšana ir ievērojami zemāka nekā ar SUV, svars ir vienmērīgi sabalansēts, kā arī auto platā bāze spēlē būtisku lomu automašīnas stabilitātē uz ceļa. Jaunākajā kūleņa apmešanas riska rangā, kur valdība novērtējusi 2004. izlaiduma gada automašīnas, miniveni tika novērtēti ar 12 % kūleņa apmešanas risku, kamēr daudziem džipiem kūleņa apmešanas risks bija 20% vai pat vairāk.

Minivena “fiziskie parametri” arī pasargā no smagām sekām sadursmēs ar citiem transportlīdzekļiem vai stacionāriem objektiem – kokiem, ceļa stabiem u.c. “Šiem auto ir mazāka varbūtība apgāzties un augsta triecienizturība,” minēja Rejs Taisons.

Vēl viens būtisks faktors – kas ar šiem auto brauc? Minivenu vadītājas ASV bieži vien ir mātes, kas vadā savus bērnus. Tie noteikti nebūs tie auto, pie kuru stūres vadītāji sēžas alkohola reibumā. Valsts ceļu satiksmes biroja statistika liecina, ka šo auto vadītāji arī biežāk lieto drošības jostas nekā citu auto kategoriju vadītāji. “Vairākumā gadījumu miniveni nešķiet pievilcīgi gados jauniem vadītājiem vai tīņiem, tie pārsvarā piesaista cilvēkus, kuri ievēro likumus,” atzīmē Rejs Taisons.

Pēc vairāku gadu vienmērīgās tirdzniecības, minivenu tirgus daļa ir strauji pieaugusi līdz 7% no kopējā pārdoto auto apjoma jūlijā (no 6,7% pagājušajā gadā), vēsta Vorda automobiļu pārskats (Ward’s Automotive Reports). Vairāki dizainiski uzlaboti miniveni ir iedvesuši dzīvību tirgū, kas sekmējusi arī vecāko modeļu tirdzniecības pieaugumu.

Starp dizainiski uzlabotajiem miniveniem atrodams Chrysler Dodge Caravan, kuram tagad ir divas sēdekļu rindas ar pilnībā nolokāmām atzveltnēm un kurš ir kļuvis par šī gada “bestselleru” minivenu saimē. Otro pozīciju šajā kategorijā ieņem Toyota Sienna.

General Motors nākamajam gadam gatavo četrus jaunus minivenus no savām Saturn, Buick, Chevrolet un Pontiac divīzijām – ar snuķveida automašīnas priekšdaļu, kas atgādinātu sporta automobili.

“Neviens neizkāpj no gultas, sakot, ka grib minivenu,” saka Skots Horns, gaidāmā Saturn Relay minivena mārketinga menedžeris. “Cilvēkiem patīk minivenu piedāvātais stils un elegance, kā arī funkcionalitāte, tāpēc nolēmām šos abus apvienot vienā.”

Chrysler komunikāciju departamenta viceprezidents Džeisons Vains rezumē, ka kompānija Minivenu vasaras spēlēm iztērējusi 1,5 miljonus dolāru, un apmeklētāju skaits esot sasniedzis 5500. “Mēs vēlējāmies atbrīvoties no iesīkstējušiem stereotipiem un atgādināt cilvēkiem, uz ko tad īsti šie miniveni ir spējīgi,” teica Vains.

http://www.nytimes.com