Vai ik dienu nākas dzirdēt sarunas par degvielas cenu kāpu, kas ir atbilstošs situācijai pasaules naftas tirgū un atstāj diezgan jūtamas sekas uz autobraucēju maciņiem. Cenu pazemināšanos tuvākajā laikā neviens nesola. Tad kas atliek braucējam, kuram auto ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa? Atliek vien izmantot mūžseno teicienu - ja Muhameds neiet pie kalna, tad kalns iet pie Muhameda. Ja degvielas cenas tik kāpj un kāpj, tad attiecīgi ir jāizdomā veids, kā samazināt degvielas patēriņu. Velosipēds šajā jomā no jauna nav jāizgudro, jo ir veikti pietiekoši daudz un apjomīgi pētījumi, kā braukšanu padarīt ekonomiskāku un videi draudzīgāku. Šoreiz apskatīsim dažus no veidiem, kā tad īsti to panākt.

Gudra braukšana ir droša braukšana. Tu vari ieekonomēt degvielu, samazināt kaitīgās izplūdes gāzes un pasargāt gan sevi, gan savu ģimeni uz ceļa, izmantojot drošas braukšanas paņēmienus – citiem vārdiem sakot, uz ceļa vienmēr paredzot vienu darbību uz priekšu, lai varētu rīkoties atbilstoši situācijai un izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem. Tu vari ievērojami samazināt degvielas patēriņu, veicot regulāras tehniskās apkopes un braucot gudri. Jebkurš no turpmāk minētajiem punktiem var palīdzēt to samazināt.

1) Paātrināšanās ir pats “nežēlīgākais” darbs, ko vien vari motoram likt darīt. Smaga un ātra “gāzes piedošana” ievērojami palielina degvielas patēriņu un paātrina dzinēja, kā arī riepu nodilumu. Tu vari izskaust straujus uzrāvienus, izvairoties no nevajadzīgas ātruma samazināšanas. Tas nozīmē, ka šķēršļus un satiksmes pārrāvumus vajag paredzēt jau laikus, lai spētu nodrošināt vienmērīgu ātrumu. “Dzīšanās” līdz sarkanajai gaismai luksoforā un strauja bremzēšana pēdējā brīdī ir pilnīgi veltīgs un dārgs paradums, kas izšķiež degvielu un nodeldē bremzes. Tā vietā, redzot, ka luksoforā deg sarkanais signāls, jau laikus atlaid gāzes pedāli un mierīgi aizripini auto līdz krustojumam. Zaļā gaisma var iedegties vēl pirms esi nonācis pie krustojuma, tādējādi nebūs nekāda nepieciešamība pat apstāties. Protams, šis ieteikums sevi attaisno tikai gadījumā, ja satiksme nav pārlieku intensīva.

2) Agresīva braukšana pilsētas satiksmē dod tikai minimālu laika ietaupījumu, bet ievērojami palielina degvielas patēriņu un piesārņojumu no izplūdes gāzēm. Eiropā veiktais tests skaidri parādīja, ka agresīva braukšana – pamatīgs paātrinājums no “starta līnijas” un enerģiska bremzēšana pēdējā brīdī – ceļā pavadīto laiku samazināja tikai par 4% (ekvivalents 2.5 minūtēm uz 60 minūšu ilgu braucienu). Degvielas patēriņš pieauga par 39% un kaitīgās vielas no izplūdes gāzēm bija 5x lielākā koncentrācijā. Tas viss, salīdzinājumā ar ekonomisku un plūstošu braukšanas stilu.

3) Tieši tas pats ir attiecināms uz braukšanu “šosejas režīmā”. Paātrināšanās līdz “kruīza ātrumam” prasa noteiktu enerģiju, un šī enerģija tiek zaudēta katrreiz, kad automašīna ir spiesta nevajadzīgi samazināt ātrumu, piemēram, pārlieku ātri pietuvojoties priekšā braucošajam transporta līdzeklim. Veicot apdzīšanas manevru vai, iekļaujoties intensīvāka satiksmē, paātrinies līdzeni, plūstoši, nevis rāvienveidīgi un pēkšņi. Jāizvairās arī no straujas bremzēšanas, ja vēl ir pietiekoši daudz vietas starp tavu un priekšā braucošo automobili.

4) Daudzi braucēji cenšas ekonomēt degvielu, lietojot kruīza kontroli, lai nodrošinātu konstantu ātrumu, braucot pa šoseju. Dažos gadījumos prasmīga braukšana var būt daudz ekonomiskāka nekā kruīza kontroles lietošana. Piemēram, kalnainā apvidū, braucot kalnā, daudz ekonomiskāk būs ļaut ātrumam kristies un paātrināties, braucot lejup. Taču satiksmes apstākļi reālajā dzīvē diezgan reti kad ļauj šo piemēru pielietot. Vairumam automašīnu, palielinot braukšanas ātrumu no 100 km/h līdz 120 km/h degvielas patēriņš palielināsies par ~ 20%. No otras puses, braukšanas ātruma samazināšana no 100 km/h uz 90 km/h palīdzēs samazināt degvielas patēriņu par ~ 10%.

5) Kreisās kājas bremze. Daži autobraucēji brauc, turot kreiso kāju virs/uz bremzes pedāļa (tas ir attiecināms uz braucējiem, kuri lieto automātisko transmisiju). Arī šis nelāgais paradums palielina degvielas patēriņu un veicina priekšlaicīgu bremžu nodilumu. Tas ir ne tikai nelāgs, bet arī bīstams paradums, jo berzes rezultātā notiek temperatūras celšanās bremžu sistēmā (pārkaršana), kuras rezultātā ievērojami samazinās bremžu efektivitāte. Turklāt, bremžugunis deg visu laiku, līdz ar to maldina aizmugurē braucošos transportlīdzekļus.

6) Jāizvairās no nevajadzīgas bagāžas vadāšanas. Automašīnas noslogošana ar papildus smagumu nekādā veidā neveicinās degvielas ekonomiju, tāpēc varbūt ir vērts padomāt par bagāžnieka “tīrīšanu”? Ja arī gadās vest smagus priekšmetus, tad labāk tos ievietot bagāžas nodalījumā vai salonā, nevis uz jumta. Jumta bagāžnieka priekšrocību izmantošana novedīs pie aerodinamikas pasliktināšanās un līdz ar to arī degvielas patēriņa pieauguma.

7) Spiediens riepās! Vismaz reizi mēnesī vēlams pārbaudīt spiedienu riepās. Atbilstoša riepas spiediena uzturēšana, riteņu balansēšana un precīzi veikta riteņu savirze ir trīs lietas, kas noteikti dos pozitīvu ieguldījumu degvielas ekonomijā un braukšanas komfortā.

8) Visbeidzot – regulāras apkopes! Regulāru tehnisko apkopju veikšana ievērojami uzlabo automašīnas gaitas īpašības un degvielas patēriņu. Tādēļ pārbaudi sava auto rokasgrāmatu, kurā uzzināsi ieteicamos tehnisko apkopju intervālus. Ievērojot ražotāja rekomendācijas, varēsi izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem, kurus varētu sagādāt nodilušas sveces, bremžu sistēma, zems eļļas līmenis motorā/transmisijā/bremžu sistēmā un visbeidzot – palielināts degvielas patēriņš!

http://oee.nrcan.gc.ca
http://www.epa.gov/fueleconomy/